M
|
otion Capture teknolojisinde hemen hemen her türlü hareketi almak
mümkündür. Mo-cap ile hayvanlarla da çekim yapılabilir. (At, fil, kedi, köpek
vb..) Bir çok ülkede bu teknoloji
çeşitli sektörlerde kullanılıyor. Çizgi filmlerde, oyunlarda, sinema
filmlerinde, canlı yayın tv şovlarında, reklam ve sağlık sektörlerinde... Bu
sistemle kısa zamanda uzun süreli projeleri yapmak daha kolaydır. Mo-cap
teknolojisi nin en büyük özelliği, gerçek insan hareketinin bir takım aşamalar
sonucunda 3boyutlu karaktere giydirilmesi. Böylelikle 3d karakter alınan
hareketi birebir yapmış olur. Bu teknoloji dijital kameralardan oluşmaktadır.
Kameraların sayısını azaltılıp artırmak mümkündür. Kameraların sayısı ne kadar artarsa daha sağlıklı ve kaliteli bir çekim yapmak mümkündür. Çekimlerde oyunculara özel süitler (kıyafet) giydirilir. Bu süitlerin üzerinde belirli noktalara, (eklemlere) sensörler (marker) yerleştirilir. Kameralardan çıkan ışın sensörlerin yüzeyine çarpıp tekrar kameraya ulaşmasıyla kamera sensörü algılar ve onun sanal ortamda bulunduğu yeri tanımlar. Sensörlerin yapmış olduğu hareket ekrana yansımış olur. Kısacası oyuncunun yapmış olduğu tüm hareketleri real time olarak ekranımızda görürüz. Mo-cap kameralarının birçok çeşidi vardır. Megapixel i yüksek kameralar çekim için daha iyi sonuçlar vermektedir. Tabiki her branş gibi Mo-cap te de gerek çekimler öncesinde,
gerekse çekimler sonrasında birtakım evreler vardır. Bunlar sırasıyla: Kalibrasyon / Template
oluşturma / Çekim / Hareketleri Editleme (temizleme) / İskelet
oluşturma.
KALİBRASYON:
ÇEKİM:
oluşturma.
KALİBRASYON:
Motion Capture sistemini Çekime hazır hale getirme.Bu aşamada Dikkat edilecek bazı hususlar vardır.
Bunlardan bir tanesi oda sıcaklığıdır. Kalibrasyon öncesinde oda sıcaklığı ne
ise, kalibrasyon bittiğinde ve çekim yapılırken de aynı olmalıdır. Isının
değişmesi kalibrasyonun bozulmasına büyük ölçüde neden olur. Bu yüzden ısı
sabit olmalıdır. Bir diğeri ise çekim yapılacak alanın temiz olmasıdır.
Kalibrasyon esnasında alan içinde bulunan parlayan bir cismi (madeni para, cam
parçası vb..) kameralar marker olarak algılayabilir. Bu sistemin kalibrasyon
hesaplaması yaparken rakamsal değerlerinin yüksek olmasına neden olur. Sonuçta
sağlıklı bir kalibrasyon olmaz. Son olarak kamera açılarının ayarlayıp
kalibrasyona başladığınız andan çekim bitene kadar kameralarınız açısı sabit
olmalı. Bu da kalibrasyonun bozulmasında büyük önem teşkil eder. Kameralarınız
açısı bozulduğu an, tekrar kalibrasyon yapılmalıdır. Yaptığınız kalibrasyon ne
kadar iyi olursa datalar temiz,
çekiminizde o kadar rahat ve kolay olur. Saatlerce süren çekimlerde
bazen kalibrasyon bozulmalı görülebilir. Böyle durumlarda kalibrasyonu pratik
olarak yenileyebilirsiniz. Birtakım kısa işlemler sonrasında kalibrasyonu
tazelemek mümkündür. Fakat bu yaptığınız işlem, çekim öncesinde yaptığınız ilk
kalibrasyonun yerinin tutmaz. Sadece yenilemenizi sağlar.
TEMPLATE OLUŞTURMA:
Çekime başlamadan hemen önce yapılan işlemdir. Template
oluşturduktan sonra kameralar, oyuncuları ve üzerlerine yerleştirilmiş olan
markerları bu sayede tanır. Birden fazla oyuncuyla yapılan çekimlerde, her bir oyuncu
için ayrı templateler oluşturulur. Mo-cap in bu evresi de diğerleri gibi
önemlidir. Bu aşamada yapılan işlemler çekimleri olumlu yada olumsuz etkiler. Günler sonra tekrar aynı oyuncularla çekim yapmak isterseniz, başta oluşturduğunuz templateler sayesinde sistem oyuncuları tanıyacaktır. Böylece tekrardan oyuncuları sisteme tanıtmak zorunda kalmayacaksınız. Hızlı bir şekilde çekime başlayabileceksiniz.
ÇEKİM:
Çekime
başlamadan önce oyuncuyu alan içerisine alarak kameraların onu görmesini
sağlayıp bazı ayarlamalar yapılır. Dataların durumu kontrol edilir. Buna göre
programa rakamsal değerler girilir. Bu rakamsal değerler her çekimde farklıdır.
Her çekim öncesinde yaptığınız kalibrasyon değerleri nasıl birbirinden farklı
ise, burada da girmiş olduğunuz değerler farklıdır. Bunun amacı; en temiz
dataları bulmaktır. Çünkü program siz rakamsal değerleri girdikten sonra ekstra
müdahale etmediğiniz takdirde tüm çekim esnasında bu değerleri kullanacaktır.
Baştan girdiğiniz değerler yeterli değilse, bu işlem olumsuz olarak çekime
yansıyacaktır. Buda çekim sonrasında hareketleri temizlerken karşınıza
çıkacaktır. Kısacası Motion Capture sisteminde çekim yaparken bir önceki adımı
iyi atmalısınız. Daha sonra çekimde bir hareketi defalarca almanız, bir sonraki evrede en iyi
hareketi seçmenize yarayacaktır.
HAREKETİ TEMİZLEME (EDİTLEME):
Çekim sonrasındaki
evredir. Yani editleme, kameraların markerları görmediği zaman yapılan işleme
denir. Oyuncu ya kameraların çekim alanından çıkmıştır, yada bir şekilde
markerların üzerini kapatarak kameranın görmemesini sağlamıştır. Bu genelde
yere yatma ve oturma hareketlerinde sırt bölgesindeki markerlar da sık görülür. Temizleme
yaparken, hareketin orijinalini bozmadan dikkatli bir şekilde yapılması gerekmektedir. Hızlıca ve kontrolsüz yapılan temizleme sonrasında hareketin
gerçekliği bozulabilir, iskelet yaparken de sorunlarla karşılaşılabilir. İskelet sistemi markerları takip ettiğinden istem dışı hareketlere ve titremelere de neden olur. Bunu önlemek
için temizleme işlemi dikkatli yapılmalıdır.
İSKELET OLUŞTURMA:
İSKELET OLUŞTURMA:
İskelet oluşturma Mo-cap in son aşamasıdır. Hareket temizlendikten sonra yapılan kemik artık 3 boyutlu Animasyon karakterine giydirilmeye hazırdır. 3d karakter artık mo-cap tan alınan data sonucunda hazırlanan kemiğin yapmış olduğu real hareketi yapacaktır. Kemik hazırlanırken de dikkat edilmesi gereken hususlar vardır. Örneğin bazı kemiklere kısıtlamalar verilir. Böylece kemiklerin hareketleri kontrol altına alınmış olunur. Mo-cap in kendi yazılımında bunları yapmak mümkündür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder