23 Aralık 2011 Cuma

MOTION CAPTURE HAKKINDA:



M
otion Capture teknolojisinde hemen hemen her türlü hareketi almak mümkündür. Mo-cap ile hayvanlarla da çekim yapılabilir. (At, fil, kedi, köpek vb..)  Bir çok ülkede bu teknoloji çeşitli sektörlerde kullanılıyor. Çizgi filmlerde, oyunlarda, sinema filmlerinde, canlı yayın tv şovlarında, reklam ve sağlık sektörlerinde... Bu sistemle kısa zamanda uzun süreli projeleri yapmak daha kolaydır. Mo-cap teknolojisi nin en büyük özelliği, gerçek insan hareketinin bir takım aşamalar sonucunda 3boyutlu karaktere giydirilmesi. Böylelikle 3d karakter alınan hareketi birebir yapmış olur. Bu teknoloji dijital kameralardan oluşmaktadır. Kameraların sayısını azaltılıp artırmak mümkündür. Kameraların sayısı ne kadar artarsa daha sağlıklı ve kaliteli bir çekim yapmak mümkündür. Çekimlerde oyunculara özel süitler (kıyafet) giydirilir. Bu süitlerin üzerinde belirli noktalara, (eklemlere) sensörler (marker) yerleştirilir. Kameralardan çıkan ışın sensörlerin yüzeyine çarpıp tekrar kameraya ulaşmasıyla kamera sensörü algılar ve onun sanal ortamda bulunduğu yeri tanımlar. Sensörlerin yapmış olduğu hareket ekrana yansımış olur. Kısacası oyuncunun yapmış olduğu tüm hareketleri real time olarak ekranımızda görürüz. Mo-cap kameralarının birçok çeşidi vardır. Megapixel i yüksek kameralar çekim için daha iyi sonuçlar vermektedir. Tabiki her branş gibi Mo-cap te de gerek çekimler öncesinde, gerekse çekimler sonrasında birtakım evreler vardır. Bunlar sırasıyla: Kalibrasyon / Template oluşturma / Çekim / Hareketleri Editleme (temizleme) / İskelet
oluşturma.





KALİBRASYON: 


Motion Capture sistemini Çekime hazır hale getirme.Bu aşamada Dikkat edilecek bazı hususlar vardır. Bunlardan bir tanesi oda sıcaklığıdır. Kalibrasyon öncesinde oda sıcaklığı ne ise, kalibrasyon bittiğinde ve çekim yapılırken de aynı olmalıdır. Isının değişmesi kalibrasyonun bozulmasına büyük ölçüde neden olur. Bu yüzden ısı sabit olmalıdır. Bir diğeri ise çekim yapılacak alanın temiz olmasıdır. Kalibrasyon esnasında alan içinde bulunan parlayan bir cismi (madeni para, cam parçası vb..) kameralar marker olarak algılayabilir. Bu sistemin kalibrasyon hesaplaması yaparken rakamsal değerlerinin yüksek olmasına neden olur. Sonuçta sağlıklı bir kalibrasyon olmaz. Son olarak kamera açılarının ayarlayıp kalibrasyona başladığınız andan çekim bitene kadar kameralarınız açısı sabit olmalı. Bu da kalibrasyonun bozulmasında büyük önem teşkil eder. Kameralarınız açısı bozulduğu an, tekrar kalibrasyon yapılmalıdır. Yaptığınız kalibrasyon ne kadar iyi olursa datalar temiz,  çekiminizde o kadar rahat ve kolay olur. Saatlerce süren çekimlerde bazen kalibrasyon bozulmalı görülebilir. Böyle durumlarda kalibrasyonu pratik olarak yenileyebilirsiniz. Birtakım kısa işlemler sonrasında kalibrasyonu tazelemek mümkündür. Fakat bu yaptığınız işlem, çekim öncesinde yaptığınız ilk kalibrasyonun yerinin tutmaz. Sadece yenilemenizi sağlar.


TEMPLATE OLUŞTURMA:

Çekime başlamadan hemen önce yapılan işlemdir. Template oluşturduktan sonra kameralar, oyuncuları ve üzerlerine yerleştirilmiş olan markerları bu sayede tanır. Birden fazla oyuncuyla yapılan çekimlerde, her bir oyuncu için ayrı templateler oluşturulur. Mo-cap in bu evresi de diğerleri gibi önemlidir. Bu aşamada yapılan işlemler çekimleri olumlu yada olumsuz etkiler. Günler sonra tekrar aynı oyuncularla çekim yapmak isterseniz, başta oluşturduğunuz templateler sayesinde sistem oyuncuları tanıyacaktır. Böylece tekrardan oyuncuları sisteme tanıtmak zorunda kalmayacaksınız. Hızlı bir şekilde çekime başlayabileceksiniz.

ÇEKİM:



Çekime başlamadan önce oyuncuyu alan içerisine alarak kameraların onu görmesini sağlayıp bazı ayarlamalar yapılır. Dataların durumu kontrol edilir. Buna göre programa rakamsal değerler girilir. Bu rakamsal değerler her çekimde farklıdır. Her çekim öncesinde yaptığınız kalibrasyon değerleri nasıl birbirinden farklı ise, burada da girmiş olduğunuz değerler farklıdır. Bunun amacı; en temiz dataları bulmaktır. Çünkü program siz rakamsal değerleri girdikten sonra ekstra müdahale etmediğiniz takdirde tüm çekim esnasında bu değerleri kullanacaktır. Baştan girdiğiniz değerler yeterli değilse, bu işlem olumsuz olarak çekime yansıyacaktır. Buda çekim sonrasında hareketleri temizlerken karşınıza çıkacaktır. Kısacası Motion Capture sisteminde çekim yaparken bir önceki adımı iyi atmalısınız. Daha sonra çekimde bir hareketi  defalarca almanız, bir sonraki evrede en iyi hareketi seçmenize yarayacaktır. 



HAREKETİ TEMİZLEME (EDİTLEME):

Çekim sonrasındaki evredir. Yani editleme, kameraların markerları görmediği zaman yapılan işleme denir. Oyuncu ya kameraların çekim alanından çıkmıştır, yada bir şekilde markerların üzerini kapatarak kameranın görmemesini sağlamıştır. Bu genelde yere yatma ve oturma hareketlerinde sırt bölgesindeki markerlar da sık görülür. Temizleme yaparken, hareketin orijinalini bozmadan dikkatli bir şekilde yapılması gerekmektedir. Hızlıca ve kontrolsüz yapılan temizleme sonrasında hareketin gerçekliği bozulabilir, iskelet yaparken de sorunlarla karşılaşılabilir. İskelet sistemi markerları takip ettiğinden istem dışı hareketlere ve titremelere de neden olur. Bunu önlemek için temizleme işlemi dikkatli yapılmalıdır.






İSKELET OLUŞTURMA:

İskelet oluşturma Mo-cap in son aşamasıdır. Hareket temizlendikten sonra yapılan kemik artık 3 boyutlu Animasyon karakterine giydirilmeye hazırdır. 3d karakter artık mo-cap tan alınan data sonucunda hazırlanan kemiğin yapmış olduğu real hareketi yapacaktır. Kemik hazırlanırken de dikkat edilmesi gereken hususlar vardır. Örneğin bazı kemiklere kısıtlamalar verilir. Böylece kemiklerin hareketleri kontrol altına alınmış olunur. Mo-cap in kendi yazılımında bunları yapmak mümkündür.





Hiç yorum yok: